Energieffektiva motorer vinner i längden hos LKAB

När LKAB för drygt tio år sedan beslutade att enbart köpa energieffektiva elmotorer var man föregångare inom industrin. – De är något dyrare men en spargris i längden – inköpspriset är ju faktiskt bara cirka en procent av en motors livstidskostnad, säger mätingenjören Lennart Kruuka på LKAB

För LKAB och andra industrikunder lanserar ABB nu en helt ny produktfamilj som beskrivs som "de energieffektivaste motorerna i världen".

År 1990 gick LKAB med i Vattenfalls "Uppdrag 2000", ett flerårigt projekt med målet att effektivisera energianvändningen. Bland annat inventerades elmotoranvändningen i pelletsverket KK2 i Kiruna, där dimensionering och verkningsgrader analyserades.
- Det projektet sparkade igång oss på energiområdet, berättar Lennart Kruuka. Vi blev nämligen lite förskräckta när vi upptäckte hur dåligt vi utnyttjade motorerna.

Studien visade bland annat att motorerna ofta hade en lägre verkningsgrad än vad fabrikanterna angett. Men också att LKAB kunde åstadkomma en hel del förbättringar själva.
- Dimensioneringen av motorerna var ofta väl tilltagen och bara 16 procent hade rätt storlek, berättar projektledaren Lennart Mukka, som i många år jobbat med energifrågor inom LKAB.

Ett vanligt problem
Daniel Eriksson, försäljningsingenjör hos ABB i Luleå, bekräftar att det här är ett vanligt problem.
- Ingen vill köpa en för liten motor, säger han. Och i varje instans, fram till inköpet, tar man gärna till lite extra för att vara på den säkra sidan. Men med överdimensionering följer också energiförluster, plus att en större motor innebär ett högre inköpspris.

För LKAB handlade det om stora pengar. Företaget står med sina cirka 1,7 terawattimmar för ungefär en procent av Sveriges totala energiförbrukning. Och 90 procent av elenergin används för att driva de totalt cirka 15 000 motorerna.
- Därför beslutade vi 1992 att fortsättningsvis bara köpa in energieffektiva motorer, och att motorerna vid normal drift skulle dimensioneras för en belastning på 75 procent, undantag kan vara om det krävs högt startmoment, berättar Lennart Mukka.

Nu har LKAB bytt ut de flesta motorerna upp till 160 kilowatts storlek mot energieffektiva modeller.
- Ett annat beslut är att inte linda om motorer upp till 160 kilowatt, fortsätter Lennart Mukka. Normalt förlorar man minst en procent i verkningsgrad vid omlindning, och vi har kommit fram till att det lönar sig att i stället köpa en ny motor.

Ett klokt beslut
Ett klokt beslut tycker Lars Ekström, produktchef på ABB:s enhet Motorer & Drivsystem.
- Köper du en 37 kilowatts motor så har den på bara två månader förbrukat lika mycket pengar i energi som det kostade att köpa motorn, förklarar han. Inköpspriset är bara cirka en procent av livstidskostnaden..

Lars Ekström menar att LKAB är ett föredöme inom industrin.
- De struntar i tabellvärden för verkningsgrader, säger han. LKAB är bara intresserade av garanterade värden och då är det inte så många fabrikanter som vill vara med.

ABB:s processmotorserie EFF1kommer nu i "High Performance"-utförande, ett tillskott i produktfamiljen som är så nytt att den inte ens fått sitt slutgiltiga namn.
- Men jag kallar den EFF1 Plus tills vidare och med den tar vi ytterligare ett rejält steg framåt, säger Lars Ekström. Vi har höjt verkningsgraden med en ytterligare en procent jämfört med EFF1-modellerna, och i dag finns det inte någon energieffektivare motor på marknaden.

Den nya motorserien finns i modeller från 11-160 kilowatt, och inom en snar framtid ner till fyra kilowatt.


FAKTA
Jämför man ABB:s nya motor EFF1 Plus med en 75 kW 4pol EFF2, som är en relativt vanlig motor i industrin, så är merkostnaden för den nya motorn intjänad efter cirka 1,5 år tack vare en lägre energiförbrukning. Därefter blir den årliga besparingen cirka 8 000 kronor och den normala livstiden för en motor inom industrin är 20-25 år.

Energibesparingen motsvarar samtidigt minskade utsläpp av växthusgaser med åtta ton årligen.

Denna intervju är publicerad i ABB Kunden nr1/ 2005

    •   Avbryt
      • Twitter
      • Facebook
      • LinkedIn
      • Weibo
      • Skriv ut
      • e-post
    •   Avbryt
    Lennart Kruuka, mätingenjör på LKAB, har stannat till vid en 132 kilowatts ABB-motor som driver en tryckstegspump i den tuffa miljön i pelletsverket KK3 i Kiruna. ”Det är väldigt stryktåliga motorer”, säger han.
    seitp222 f94c9ed2bccb848fc1256fe9004cdded