Så ska Nollzon ge avgasfria städer

Anta Nollzons policy och välj alltid en elbil när du beställer taxi så skapas en stor efterfrågan. Taxibolagen köper in flera elbilar och det skapas på så sätt ringar på vattnet. Enkelt och kostnadsfritt bidrar du till ett hållbart samhälle. ”Det kommer att bli lika naturligt med avgasfria städer som med rökfria restauranger”, säger Mattias Tingvall på Vattenfall, en av grundarna till Nollzon.

Mattias Tingvall på Vattenfall, en av grundarna till Nollzon och Taxi Stockholms elbilsmissionär Belan Bahram.


Taxi Stockholms elbilsmissionär Belan Bahram kommer glidande med en blänkande svart Tesla Model S och parkerade vid snabbladdningsstationen utanför Vattenfalls huvudkontor på Evenemangsgatan 13 i Arenastaden i Solna.
”Om alla företag i områden som Arenastaden, Stockholm City, Kista och Arlanda bestämmer sig för att begära elbilar när man beställer taxi till sina anställda och kunder så kommer det att bli som ett självspelande piano”, säger Mattias Tingvall, som är chef för affärsutveckling på Vattenfall. ”Taxibolagen vågar köpa in fler elbilar, det sätts upp fler snabbladdare i området, det blir ännu fler taxibilar och så småningom sprider det sig till budbilar och andra kommersiella transporter.”

Hur det började
Idén till Nollzon kläcktes hos Vattenfall när man började planera för utrullningen av snabbladdningsstationer.
”Taxi är den kundkategori som har det största behovet av snabbladdare. Deras bilar rullar nästan dygnet runt. Hur kan vi hjälpa taxiåkarna att investera i dyra elbilar, frågade vi oss. Jo att vi själva på Vattenfall prioriterar att åka elbilstaxi”, berättar Mattias Tingvall.

Det var så det började, men det var en alldeles för bra idé för att fastna hos Vattenfall, menar Mattias Tingvall.
”Vi såg snart att vi kunde få med oss flera företag på tåget och tidigare i år grundade vi den ideella föreningen Nollzon tillsammans med IBM, ABB, Gröna Bilister och med företaget Sustainable Innovation som administrativ sammanhållare.”

Sustainable Innovation är ett icke vinstdrivande företag som ägs av Föreningen för energieffektivisering Effekt. Sustainable Innovation tjänar som kansli och är även grundare till initiativet

Taxi Stockholm, som under året köpt in tio Tesla Model S och som under nästa år kommer att flerfaldiga sin elbilsflotta, nappade på idén direkt.
”Taxi Stockholm har ju en uttalad miljöprofil och Nollzon-initiativet passar oss som handen i handsken. Det ger oss också möjlighet att påverka utbyggnaden av infrastrukturen för snabbladdning av elbilar”, säger Belan Bahram, projektansvarig för Stockholm Taxis elbilssatning.

Skapa efterfrågan
Med Nollzon-initiativet hamnar nu bollen hos näringslivet som med en ny taxipolicy kan skapa en efterfrågan på elbilstaxi, som i sin tur driver fram efterfrågan på nya snabbladdare vilket även gynnar privatbilisterna och så är bollen i rullning utan stor byråkrati eller statliga subventioner.
”Hela syftet med Nollzon är att skapa en renare och tystare stadsmiljö. Vem kan säga nej till en sådan sak? Och det kostar inte företagen mer än att klubba igenom en taxipolicy som säger att man i första hand ska beställa fram en elbilstaxi”, säger Mattias Tingvall.

Redan i början av oktober, innan marknadsföringen av Nollzon dragit igång på allvar, hade ett 20-tal företag med sammanlagt 12000 anställda anslutit sig och antagit Nollzons taxipolicy.

Och sedan har det rullat på.
”Vi vill att hela Sverige inom några år ska vara en enda stor Nollzon, där inte bara taxibolagen kör med elbilar, utan även lokala budfirmor”, säger Jenny Miltell, produktchef för snabbladdare på ABB.

Av Lars Anders Karlberg Foto: Magnus Glans

Så här går det till
Registrera en anmälan på Nollzons hemsida www.nollzon.se. Om företaget ligger inom en ”nollzon” kan det anslutas direkt, annars ligger ansökan till grund för att skapa nya nollzoner när efterfrågan är tillräckligt stor.

Tre saker krävs för att skapa en Nollzon:
  1. Taxi måste kunna erbjuda elbilar i området.
  2. Det måste finnas minst en snabbladdare.
  3. Det behöver vara en stor efterfrågan på eltaxi från företagen inom ett avgränsat område.
För att ansluta sig till Nollzon måste man acceptera Nollzons policy. I policyn ingår att företagets adress registreras hos anslutna taxileverantörer. När kontorsadressen är registrerad prioriteras en elbil automatiskt varje gång man beställer en resa till eller från kontoret. På det sättet skapar man efterfrågan för elbilstaxi och bidrar till en buller- och utsläppsfri närmiljö.

Det är de enda kraven. I övrigt är det ingen skillnad mot en vanlig taxibeställning.

Priset är detsamma som för en vanlig taxi, väntetiden ska inte överstiga vad som är normalt för taxi, max 15 minuter, taxibolaget ser direkt om tiden inte kan klaras och skickar då annan miljöbil.

Det enda undantaget från policyn är vid beställning av specialfordon där det normalt inte förekommer elbilar eller andra miljöbilar.

    •   Avbryt
      • Twitter
      • Facebook
      • LinkedIn
      • Weibo
      • Skriv ut
      • e-post
    •   Avbryt
    seitp202 c21b694960cf7fbdc1257ee0003dbffa