Driftsäkert med nya lager i tuff miljö

Här rullar grunden till hela vårt samhälle fram. NCC:s transportband i Tagene utanför Göteborg lyfter 100 ton sten i timmen, 16 timmar per dygn. Bandet körs på Dodge-lager från ABB, som sattes dit på 15 minuter sedan montörerna sett en film på Youtube.

Ja, det var rätt kul, säger Joakim Berntsson, verkstadschef på systemintegratören Myrén & Co.
"ISN-lagren från Dodge är en ny produkt. Vi skulle få utbildning från ABB, men hade inte hunnit det när vi fick första ordern, från NCC Roads."

Då tipsade Mats Järsvall, produktansvarig på ABB, att det finns instruktionsfilmer på Youtube, en film för varje lagertyp.
"Min kollega Tobias Öhrström och jag tittade på filmen ett par gånger och sen åkte vi ut och gjorde jobbet", säger Sargon Salmo, elmekaniker på Myrén & Co.

Brukar ni använda Youtube för instruktioner?
"Nej, det här var första gången. Men det var jätteenkelt, de här lagren är så lätta att jobba med", säger Sargon Salmo.

Krossen vid NCC Roads stora bergtäkt i TageneKrossen vid NCC Roads stora bergtäkt i Tagene norr om Göteborg producerade ifjol 750 000 ton makadam i olika storlekar.


Vi står vid NCC Roads enorma bergtäkt i Tagene norr om Göteborg. Här sprängs, bryts och krossas sten till makadam i mängder av storlekar. Och det är ingen överdrift att påstå att detta är grunden till i stort sett hela det svenska samhället – från väg- och järnvägsbyggen till villor och trädgårdar.
"Makadam är vårt vanligaste byggmaterial, det finns nog inte ett hus i landet där det inte finns med i spelet. Och i travbanor och trädgårdar, i betong och asfalt. Under 2012 producerade vi en miljon ton, förra året 750 000 ton. Det blir några skottkärror! Det blir en hel del stendamm också. Miljön här är extremt tuff för motorer, band och lager som ska rulla i tvåskift, 16 timmar per dygn", säger Tomas Tiderman, inköpare på NCC Roads.

Vi går in i sorteringsanläggningen där Dodge-lagren sitter. Det vibrerar och dundrar öronbedövande och dammet yr i luften.
"I såna här miljöer är Dodge-lagren bäst, de har mycket bra tätningar, vilket ger högre driftsäkerhet. Om du står vid en kross och gör monteringen, räcker det att det blåser lite för att man ska få in en massa stendamm i lagret och smörjfettet", säger Joakim Berntsson.

Lagerenheterna klarar tuffa miljöerLagerenheterna från Dodge klarar tuffa miljöer
Enkelhet och snabbhet är också tydliga fördelar. Att montera ett Dodge-lager tar runt 15 minuter, mot kanske två timmar för ett konventionellt lager, som alltså anländer i flera delar, ska sättas ihop och passas in med bladmått. Och då beror det på vem som gör jobbet, utifrån känsla och erfarenhet.
"Med Dodge-lagren är monteringen inte beroende av personen, eftersom de tillverkas i en komplett och innesluten lagerenhet", säger Joakim Berntsson.

Dodge-lagren beställs normalt från ABB i Tyskland, men Myrén & Co har märkt att de blivit så populära att man beslutat lägga upp ett eget förråd.
"Det gör att vi kan ha nya grejer framme på en timme om något skulle haverera, i stället för att beställa från Tyskland. En nog så viktig skillnad om en storindustri blir stillastående", säger Joakim Berntsson.

NCC Roads är en ny kund för ABB, den första i volymbranschen stenmaterial. Och ABB nådde ut till NCC Roads tack vare Myrén, som är teknisk partner – authorized value provider – åt ABB.

Det var på hösten 2013 som NCC Roads i Tagene skulle bygga ett nytt transportband, sedan det gamla tjänat ut efter 30 år. Tomas Tiderman hade tidigare köpt tappväxlar av Myrén & Co.
"Myréns kom hit och undrade om vi behövde nåt annat och rekommenderade att vi skulle testa de nya lagren, så det gjorde vi, Vi har aldrig haft den typen av lager förut, men det kom två killar från Myréns och monterade fyra lager snabbt. Och sen utbildade de våra fem–sex man som kör bandet också. Jag gillar att tätningen går på innerringen och att det inte går att trycka in för mycket fett. I så fall åker fettet ut – och tar med sig smuts och damm som kan vara på väg inåt", säger Tomas Tiderman

Denna artikel har tidigare publicerats i ABB Kunden nr 2/2014

Fakta
Myrén & Co är ett ingenjörsföretag i Askim i södra Göteborg, grundat 1919. Idag står företaget på fyra ben: verkstad och renovering, komponentförsäljning, energieffektivisering samt helhetslösningar, bland annat för vattenkraft, ställverk och maskiner i industrin. 17 anställda omsatte 24 milj kr under 2013.
Är sedan 2004 partnerföretag, authorized value provider, åt ABB. Har ledningssystemet FR 2000, ATEX-certifiering för arbete i explosionsfarliga miljöer och är godkända som serviceleverantörer av svenska kärnkraftsindustrin.

NCC Roads är störst i Norden inom asfalt- och krossbranschen, med en produktion av 30 miljoner ton stenmaterial och 6,5 miljoner ton asfalt per år. Omsatte 12,2 miljarder kr under 2012 och hade 4 050 medarbetare, varav 17 i Tagene, där dotterbolaget Ballast producerade 750 000 ton stenmaterial under 2013.

ABB har levererat fyra ABB Dodge-lager PB2-ISN som är marknadens enda patenterade, dubbla, sfäriska rullager som kommer inneslutna i en lagerenhet, klar för montering. Finns i en mängd olika varianter och dimensioner.

    •   Avbryt
      • Twitter
      • Facebook
      • LinkedIn
      • Weibo
      • Skriv ut
      • e-post
    •   Avbryt
    Sargon Salmo på Myrén & Co
    Sargon Salmo på Myrén & Co monterade Dodge-lagren efter att sett en film på Youtube.
    seitp202 bc657aa1ee2d46c9c1257cee0032abe2