Atlas Copcos nya Simba visar klorna med likströmsmotor från ABB

2008-10-03 - Atlas Copco har utvecklat en ny generation borraggregat och efter snart två års drift i LKAB:s Kirunagruva kan man konstatera att de gjort succé. I nya Simba W6 C drivs aggregatet av en varvtalsreglerad likströmsmotor från ABB. Den sparar utrymme, el och vatten – och klarar 20 procent fler borrmeter än tidigare borraggregat.

Hösten 2005 började Atlas Copco arbetet med att utveckla en ny generation borraggregat – Simba W6 C – för produktionsborrning och redan ett år senare var de två första på plats i Kirunagruvan.

Förändringarna är många och i en nyckelroll finns den varvtalsreglerade likströmsmotorn DMI180 från ABB, som driver aggregatets hjärta, vattenpumpen.
– Det är ett nytt koncept, som innebär att maskinen sparar både el och vatten och därmed också miljön, berättar Göran Sjöstedt, konstruktör på Atlas Copco.

Motorn i de äldre aggregaten är inte varvtalsreglerad, vilket innebär att stora mängder vatten sprutar ut till ingen nytta. Varvtalsregleringen i de nya aggregaten sköts av en strömriktare av typen DCS400 och tillsammans med det nya styrsystemet får man ytterligare fördelar.
– Styrsystemet reagerar mycket snabbt om exempelvis borren fastnar säger Göran Sjöstedt. Varvtalsregleringen gör att det arbetar mjukare och det sparar både borrstål och borrstänger. Ligger man med fel varvtal och fel vattenflöden kan det uppstå vibrationer som skadar aggregatet.

Borrar effektivare
Patrik Kansa, regional servicechef för Atlas Copco i Kiruna, konstaterar också att de två Simba-aggregaten fungerat bra.
– Vi har haft en hög driftsäkerhet ända från start, säger han. Dessutom borrar de effektivare. De äldre maskinerna klarar i genomsnitt cirka 8000 borrmeter i månaden, de nya klarar cirka 10000.


Den sparar el, vatten och miljön. Dessutom borrar den effektivare och kräver mindre underhåll. Efter ett och ett halvt års drift i LKAB:s Kirunagruva har Atlas Copcos borraggregat Simba W6 C med likströmsmotor från ABB svarat mot de högt ställda kraven

Att valet för driften föll på en likströmsmotor var en utrymmesfråga. Göran Sjöstedt berättar att Atlas Copco ville utveckla en maskin som var både kortare och mindre, men med större kapacitet än de tidigare. Och ABB, som levererat de tidigare växelströmsmotorerna, hade alternativ.
– Likström är ju en gammal teknik och i dag byter man oftast till växelström, nästan av slentrian, säger Karl-Erik Engren, produktchef vid ABB:s enhet Svensk Försäljning Motorer och Drivsystem. Men vi utvecklar fortfarande likströmsmotorer och det är roligt att det dyker upp nya användningsområden där likströmsmotorerna visar sig vara mycket användbara.

Fukten i gruvan hade kunnat bli ett problem, men det löste ABB genom att kapsla in motorn. Underhållet har hittills i stort sett bara bestått i luftfilterbyten ett par gånger i månaden.
– Det är betydligt mindre underhåll på de nya maskinerna, konstaterar Göran Häggroth, en av Atlas Copcos servicetekniker i Kiruna.

Lättare att köra
Han får medhåll av Ulf Ohlsson, som arbetat i tio år för LKAB som borrare i gruvan, varav det senaste året med nya Simba W6 C. Ulf konstaterar att skillnaden är stor, på flera områden.
– Det är enklare att lära sig aggregatet och maskinen är lättare att köra eftersom den är mindre, säger han. Driftsäkerheten är högre och borrhammaren håller bättre. Tidigare räckte en hammare cirka 1 500 borrmeter. Nu räcker den minst 2 500, mycket tack vare varvtalsregleringen.

Göran Sjöstedt tillägger att borrhammaren tack vare den mjuka varvtalsregleringen kan hålla i upp till 6 000 borrmeter, beroende på hårdheten i berget.
– Vi har lyckats utveckla ett program för styrning av borrning som är unikt i världen, det finns ingen som slår oss i automatiseringsgrad. Tillsammans med ABB:s varvtalsreglerade motor har vi dessutom lyckats få fram en miljömässigt bättre maskin, med högre driftsäkerhet och som dessutom borrar bättre. Det är helt enkelt det bästa projekt vi genomfört, sammanfattar Göran Sjöstedt.

Den här artikeln har tidigare publicerats i ABB Kunden nr 2/2008.

    •   Avbryt
      • Twitter
      • Facebook
      • LinkedIn
      • Weibo
      • Skriv ut
      • e-post
    •   Avbryt
    Patrik Kansa, servicechef från Atlas Copco, och Peter Mokricki, kundansvarig på ABB, är överens om att den varvtalsreglerade likströmsmotorn var ett bra alternativ för att få en mindre och smidigare maskin
    seitp222 825fddad73f11972c12574d5002e508c