Nya motorportföljen i hetluften - driften testas i tuff miljö

2008-10-14 - I pappersbrukets krävande miljö får ABB:s nya motorgeneration bekänna färg. – Vi har fyra motorer här på Ortvikens pappersbruk för pilottest och de fungerar klanderfritt, säger underhållsingenjören Martin Melander på SCA Graphic Sundsvall.

På SCA:s pappersbruk i Ortviken snurrar sedan årsskiftet fyra motorer i den nya generationen processmotorer. Motorerna är byggda i Västerås och i storlekar från 15 till 55 kW. För bättre testutslag önskade ABB varierade drifter och motorerna driver nu en skruv med direktdrift, en skruv med kilrepsdrift, en omrörare med direktdrift och en flispump med kilrepsdrift.

– Alla fyra motorerna har snurrat på fint sedan installationen, säger Martin Melander. De har kontrollerats med termografering med värmekamera, som mätt temperatur på såväl motor som lager. Det har sett mycket bra ut. En motor gick med tung belastning, men visade bara normal temperaturhöjning. Inget har hänt.
Alla fyra motorerna sitter i drifter med varierande belastningar. Industrimiljön och den ständiga produktionen i pappersbruket ställer särskilda krav på elmotorer. Liksom det stora antalet.
– Ortviken har runt 6 000 motordrifter så verkningsgraden är en oerhört viktig faktor vid inköpet. En procent högre verkningsgrad blir stora pengar i inbesparing på motorns hela livslängd; vi räknar noga också på delar av procent.
Två andra viktiga faktorer är enkelt motorbyte med anslutningar och rätt storlek – och driftsäkerhet.
– Så långt är vi helt nöjda med driftsäkerheten med de nya, de har gått bra hela tiden, säger Martin Melander.

”Bäst i klassen”, ”flexibilitet” och ”enkelhet”
ABB:s lågspänningsmotorer tillverkas på många ställen i världen och ABB i Västerås har ansvaret för motorerna med en axelhöjd från 160 till 250 mm. Stellan Rosenquist är produktchef på ABB Svensk Försäljning, Motorer och Drivsystem. När han ska sammanfatta styrkan med den nya motorportföljen väljer han tre ledord:
– Lägre energiförbrukning! Lägre servicekostnader! Högre livscykelutbyte! Allt vårt utvecklingsarbete har haft som mål att optimera motorerna inom de här tre områdena. Och det har inneburit en rad tekniska förbättringar, där vi också lyssnat på kunderna.
Alla motorerna i den nya portföljen har bättre verkningsgrad än sina föregångare.
– Verkningsgraden har ju en direkt påverkar på driftkostnaderna, säger Stellan Rosenqvist. Köper du en lite dyrare motor med högre verkningsgrad kan du lätt räkna hem merkostnaden, i bästa fall på bara några månader, beroende på förutsättningarna. Kombinerar du dessutom med ABB:s frekvensomriktare, så har du en maximalt energieffektiv lösning.
En viktig nyhet är också att ABB utökar från två till tre typer av motorer inom den här storleksklassen. Processmotorn och standardmotorn har fått sällskap av industrimotorn.
– Industrimotorn blir vår flexibla kategori, som främst vänder sig till OEM-kunder, förklarar Stellan Rosenquist. Med industrimotorn finns möjlighet att kombinera en rad olika varianter, beroende på vad som passar i kundens applikation.
Juvelen i kronan är dock processmotorn, och här menar Stellan Rosenquist att man verkligen kan tala om ”Best in Class”.
– Den är helt i gjutjärn, har högsta verkningsgrad, alla tänkbara tillvalsmöjligheter och variantkoder och bästa serviceintervall, säger han. Den är klassad som EFF1, den högsta verkningsgradsklassen i Europa i dag.
Även industrimotorn är EFF1-klassad, men här kan man välja olika material och lösningar i tillverkningen. Standardmotorn är enklare och klassad enligt EFF2.
– Där har vi färre valmöjligheter och lägre verkningsgradsklass. Det främsta användningsområdet är garageportar, lyftbord och liknande, det vill säga funktioner där motorn inte går så ofta och där det inte ställs krav på anpassningsbarhet.

Den här artikeln har tidigare publicerats i ABB Kunden nr 2/2008.

    •   Avbryt
      • Twitter
      • Facebook
      • LinkedIn
      • Weibo
      • Skriv ut
      • e-post
    •   Avbryt
    ”Vi har runt 6 000 motordrifter så verkningsgrad är en oerhört viktig faktor vid inköpet”, säger Martin Melander, underhållsingenjör vid Ortvikens pappersbruk, som testar fyra motorer i ABB:s nya motorplattform.
    ”Vi har runt 6 000 motordrifter så verkningsgrad är en oerhört viktig faktor vid inköpet”, säger Martin Melander, underhållsingenjör vid Ortvikens pappersbruk, som testar fyra motorer i ABB:s nya motorplattform.
    seitp222 b79b8f2e18f1c51ac12574e2002b06a8