Bakgrund - ABB Arena

1. Arenatrenden i Sverige och utomlands

Idag finns det tjugotal idrottsarenor i Sverige döpta efter varumärken. Först ut var Löfbergs Lila Arena 2001, som tidigare hette Färjestads Ishall. Internationellt har företagsnamn på arenor förekommit betydligt längre än i Sverige. Ofta är det globala företag som köper namnrättigheterna för miljardbelopp.

Finanskoncernen Citigroup har köpt namnrättigheterna till Major League Baseball-laget New York Mets. Avtalet sträcker sig över 20 år och uppges vara värt 140 miljoner kronor årligen. Namnrättigheten för Arsenals arena kostade flybolaget Emirates 1,5 miljarder.

I Sverige är arenatrenden tydligast inom ishockeyn, vanligast är det att lokala och nationella företag som är förknippade med staden står för cirka tio procent av byggkostnaden för arenan, ett belopp mellan 10-20 miljoner kronor.

1.1 Multiarenornas nya roll
Investeringar från näringslivet innebär stora lyft för arenorna, idrottsklubbarna och städerna. Många av de sponsrade idrottsarenorna omvandlas till evenemangsarenor eller multiarenor. Arenornas nya kapacitet med fler publikplatser, bättre läktare och restaurangverksamhet skapar förutsättningar för större tv-sända evenemang och öppnar upp för hårdare konkurrens mellan städer som vill vara värd för EM, VM eller Melodifestivalen. Förra året hölls hälften av melodifestivalens deltävlingar i företagssponsrade arenor.

Ett ekonomiskt stöd från näringslivet ger också bättre sportsliga resultat i och med bättre träningsförutsättningar och därmed ökade möjligheter att bedriva elitverksamhet och fostra nya idrottsstjärnor.

Kritik mot de stora multiarenorna har förekommit. Historikern Paul Sjöblom, som skrivit avhandlingen Idrottsrörelsen och kommunen menar att de nya arenorna gynnar elitidrotten och elitkulturen och att den lokala idrotten och kulturen blir förlorarna. Det unika avtalet för ABB Arenan är exemplet som talar emot det.

1.2 Exempel på företagssponsrade arenor i Sverige:

Läkerol arena (Gävle) - BrynäsFM Mattsson arena (Mora) - Mora
Kinnarps arena (Jönköping) - HV 71Swedbank arena (Örnsköldsvik) - Modo
Coop arena (Luleå) - LuleåSky Com arena (Umeå) - Björklöven
E.ON arena (Timrå) - TimråSparbanken arena (Arboga) - Arboga
Löfbergs lila arena (Karlstad) - FärjestadPeabhallen (Nyköping) - Nyköping
Axa sports center (Södertälje) - SödertäljeSkellefteå kraft (Skellefteå) - Skellefteå
Cloetta center (Linköping) - LinköpingBehrn arena (Örebro) - Örebro
Ejendals arena (Leksand) -
Leksand
Wallenstamshallen (innebandy) - Pixbo
Gothia arena (basket) - GothiaPartillebohallen (handboll) - Säveho

2. ABB först med nytt affärsupplägg för arenasponsring
Avtalet mellan ABB, Västerås stad och Rocklunda Sport & Event löper fram till 2016 och klassas som det största som hänt Västerås på många år. Inom svensk arenasponsring är avtalet unikt. Utöver att ABB är ett av de största företagen hittills som investerar i en svensk arena, innefattar affären att intäkterna går direkt till idrotten istället för att finansiera arenabygget som annars är standard i Sverige.

2.1 Det unika avtalet
Rocklundaområdet och dess arenor ägs av RFAB som hyr ut de olika arenorna till Västerås stad vilka i sin tur hyr ut verksamheten till Rocklunda Sport & Event och de tolv idrottsföreningar som äger bolaget. Rocklunda Sport & Event får rätten att namnsätta arenorna och även rätten att bedriva försäljnings- och evnemangsverksamheten samt erhålla intäkterna för detta

Rätten att namnsätta två av arenorna säljs till ABB. Detta innebär att ABB:s årssumma tillfaller idrotten direkt och inte fastighetsägaren, som står för kostnad av byggnation och arenaunderhåll, så som annars är standard för svensk arenasponsring. Avtalet för namnrättigheten för arenan löper fram till 2016 och innefattar två byggnader, ishallen (före detta Rocklundahallen) och nybyggda bandystadion.


2.2 Så tjänar idrottsföreningarna på nya ABB Arena
Av alla intäkter som arenabolaget genom sina olika verksamheter skapar, går vinsten till idrottsföreningarna och fördelas utifrån den andel aktier som respektive förening äger.

De ny- och ombyggda arenornas kapacitet med fler publikplatser, bättre läktare och restaurangverksamhet skapar förutsättningar för större och tv-sända evenemang och därmed möjligheter till fler sponsorer, sålda biljetter och intäkter. De omfattande kostnaderna för bygget av nya arenan står RFAB för.

För de tolv idrottsföreningarna som genom arenabolaget Rocklunda Sport & Event bedriver den kommersiella verksamheten på arenan innebär överlåtelsen av namnet en betydande intäkt. Hundra procent av summan ABB köper arenanamnet för går direkt till idrotten.

ABB Arena ger bättre möjligheter för bredd- och ungdomsidrott samt bättre förutsättningar för att bedriva elitidrott med fler SM-guld och utveckla nya idrottsstjärnor som Nicklas Lidström, Tommy Salo och Hans ”Elis” Johansson.


2.3 ABB:s syfte med affären
För ABB Sverige innebär detta en möjlighet att stärka sin profil och image genom att exponera sitt varumärke. Det är också viktigt för företaget som arbetsgivare att bygga stolthet hos medarbetarna. Dessutom vill ABB bidra till utvecklingen av Västerås som evenemangsstad och ge sitt stöd till idrotten.

Det nya idrottsområdet betyder satsning framåt, precis vad ABB gör inom tekniken. Det koncept som Rocklunda Sport & Event har skapat visar på entreprenörsanda och framtidstro och innebär nya möjligheter för idrott på alla nivåer.

ABB har av tradition sponsrat många olika lagidrotter i Västerås och tillsammans med Rocklunda Sport & Event kan företaget bidra till utveckling av Västeråsidrotten. Idrott är en stor inspirationskälla för många, både att utöva eller som åskådare. I ABB:s sponsorpolicy framgår att ABB anser det vara viktigt att dess medarbetare och deras familjer känner samhörighet med ABB och trivs på de orter där de arbetar.

2.4 Så gynnas evenemangsstaden Västerås
De nya arenorna är ett led i Västerås största satsning någonsin på evenemang för att främja näringslivs- och fritidsturism till staden. Genom samverkan mellan kommun, näringsliv och lokala arrangörer ska Västerås ha förutsättningarna för att kunna konkurrera med storstäderna om VM, EM och Melodifestivalen.

3. Fakta ABB Arena
ABB Arena består av två anläggningar: ishallen ABB Arena Nord samt nybyggda bandystadion som blir Sveriges modernaste inomhusbandyarena. Anläggningen invigs oktober 2007 och är utrustad med pressrum, TV- och pressläktare, konferensrum, restaurang och bistro.

Ishallen
Total publikkapacitet: 5 800
Fasta sittplatser: 2 300
Ståplatser: 3 500
Golvyta: 1 800 kmv (30x60)
Fri takhöjd: 12 m
Restaurang: ja (okt -07)
Bistro: ja (okt -07)
Konferensrum: 5-300
Biutrymme: pressrum, TV-läktare, pressläktare

Bandystadion
Total publikkapacitet: 10 000
Fasta sittplatser: 300
Ståplatser: 8 300
Golvyta: 8 160 kvm (120x68) fri sikt, förstärkt golv
Takhöjd: 24 m, fri takhöjd 12 m
Konferensrum: finns i direkt anslutning i Rocklundahallen
Biutrymme: pressrum, pressläktare, konferensrum med kök

4. Kort om parterna

4.1 Rocklunda Sport & Event
Rocklunda Sport & Event AB är ett unikt bolag som ägs till hundra procent av tolv idrottsföreningar som är verksamma på Rocklunda. Syftet med företaget är att tillföra föreningarna nya möjligheter till intäkter och skapa resurser för elitverksamhet inom varje idrott. Rocklunda Sport och Event arrangerar förutom idrottsevenemang även mässor, utställningar, företags- och nöjesevenemang samt bedriver restaurangverksamhet och uthyrning av arenan för kommersiell verksamhet.

Ägare av Rocklunda Sport & Event AB:
VSK Bandy, TB-Västerås, VSK Fotboll, IFK Västerås Fotboll, Gideonsbergs IF, IVH Västerås, Irsta HF-U, Västerås HF-U, VIB, IFK Västerås Konståkningsklubb, VIK Hockey Västerås och VIK Hockey Ungdom.

4.2 ABB
ABB är ett ledande företag inom kraft- och automationsteknik med verksamhet i över 100 länder med 109 000 medarbetare. I Sverige har ABB cirka 8 700 medarbetare och finns på 35 orter. Huvudkontoret finns i Västerås som också är koncernens etableringsort.

Senast uppdaterad 2007-06-07
    •   Avbryt
      • Twitter
      • Facebook
      • LinkedIn
      • Weibo
      • Skriv ut
      • e-post
    •   Avbryt
    seabb364 70157cb6e70dc415c12572f3003036c2