ABB:s ordförande anger huvuddragen i Kina-strategin

Säger att företaget ska öka med 5 000 medarbetare i Kina under de närmaste tre åren

Beijing, Kina 2004-10-25 - "ABB i Kina planerar att anställa 5 000 nya medarbetare och fördubbla sin orderingång och intäkter till 4 miljarder fram till år 2008", sade ABB:s ordförande och koncernchef Jürgen Dormann vid en presskonferens i Beijing idag.

"Kina är för närvarande ABB:s tredje största marknad", sade Dormann när han talade under ett besök med ABB:s styrelse hos företagets Kina-verksamheter . "Av vår försäljning på 18 miljarder dollar över hela världen kommer ungefär 2 miljarder från Kina under 2004. Av våra 105 000 medarbetare lever och arbetar redan 7 000 här".

Vårt mål för ABB i Kina är att växa till ungefär 4 miljarder dollar i försäljning till år 2008 och gå förbi Tyskland som ABB:s andra största marknad. För att göra detta planerar vi att anställa åtminstone ytterligare 5 000 medarbetare här i Kina - vilket medför att vi totalt har cirka 12 000 medarbetare i Kina år 2008".

För ABB rankas Kina efter USA och Tyskland när det gäller försäljning. Dormann sade att han tror att Kina kommer att vara företags främsta marknad inom fem år. "ABB-koncernen har en klar och väldefinierad fempunktsstrategi för att hjälpa oss att möta våra ambitiösa mål här", tillade han.

1. Organisk tillväxt. ABB har historiskt presterat tvåsiffrig tillväxtshastighet i Kina och förväntas att växa 20 procent per år fram till åtminstone 2008.
2. Nya investeringar. ABB har investerat mer än 600 miljoner dollar i Kina och planerar att investera åtminstone 100 miljoner dollar genom att starta nya produktlinjer och fabriker i Kina inledningsvis fram till 2008. Dormann åberopade en nya reläverksamhet i Xiamen som ett exempel.
3. "Cost migration". ABB har ett speciellt team som köper material lokalt och använder detta för att bygga kompletta produktlinjer hellre än att importera vissa komponenter från Europa som man ofta har gjort tidigare. Tillsammans med att använda Kina som en bas för globala underleverantörsavtal (sourcing) är detta en uppenbar kostnadsfördel.
4. Nytt forsknings- och utvecklingscenter i Beijing. Detta kommer att höja nivåerna på lokala uppfinningar och ge ABB möjlighet att möta de kinesiska kundernas behov bättre.
5. Utveckla lokala förmågor. En viktig del i ABB:s fempunktsplan, innebär att anställa ytterligare
5 000 medarbetare - mycket begåvade och välutbildade - fram till år 2008.

På presskonferensen pekade Peter Leupp, landchef för ABB i Kina, på Kinas planer att fyrdubbla BNP per capita till 3 000 dollar senast 2020 som ett tecken på att efterfrågan på ABB:s kraft- och automationsprodukter kommer att fortsätta.

"Olympiska Spelen 2008 och Världsutställningen 2010 kommer säkert att driva på utländska direktinvesteringar och förbättringar inom infrastrukturen", sade Leupp.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 105.000 medarbetare. ABB i Kina (www.abb.com/cn) sysselsätter cirka 7.000 medarbetare i 27 företag och försäljningskontor i 30 större städer.

Senast uppdaterad 2004-10-25
    •   Avbryt
      • Twitter
      • Facebook
      • LinkedIn
      • Weibo
      • Skriv ut
      • e-post
    •   Avbryt
    seabb364 11b55fd0294e1c5ac1256f38002adfb7